Banen zwemmen is leuk

Stap 1 is gezet

Een reactie plaatsen

Ja! Ik heb de eerste stap gezet. Ik heb gezwommen. Ik ging niet vol enthousiasme, ik bedacht allerlei redenen om niet te gaan. Ja maar, mijn mails en taken waren nog niet klaar. Ja, maar, ik was al moe, laat staan hoe moe ik zou zijn na het zwemmen.  Waarom zou ik eigenlijk 1x per week gaan zwemmen, dat stelt toch helemaal niks voor!

Gelukkig ben ik wel gegaan. Het voornemen zat vast genoeg in mijn hoofd. En ja, ik was moe na mijn banen. Nee, het lekkere gevoel was er nog niet na afloop. Ik was moe, voelde mijn rug en been. Maar ik kon na afloop wel helder denken! Dat ga ik onthouden.

Toen ik afgelopen najaar voor het eerst na lange tijd ging zwemmen, vroeg mijn zoon: ‘hoeveel meter ga je zwemmen?’ Wat een slimme vraag! Tot mijn schrik had ik daar helemaal niet over nagedacht. Terwijl zo’n voornemen superbelangrijk is. Als je niet weet wat je wilt doen, hoe kun je dan blij en tevreden zijn? Ik nam me toen voor om 40 banen (100o meter) te zwemmen. Verdeeld in 200 meters. Twee banen borstcrawl, twee banen schoolslag en dat nog een keer herhalen. Dan even rust en dan opnieuw.

Het werkte voor mij in eerste instantie goed. Na een maand niet meer. Toen werd het saai en voorspelbaar.

Uit de gesprekken die ik heb gevoerd met banenzwemmers die al jaren trouw hun banen trekken, blijkt dat die saaiheid lang niet voor iedereen geldt. De meeste zwemmers zwemmen iedere keer hetzelfde programma. Bijvoorbeeld 40 of 80 banen en als dat klaar is, is er tijd om nog iets anders te doen. Of ze zwemmen in 15 minuten zoveel mogelijk banen.

Ikzelf hou steeds hetzelfde doen niet vol, ik haak dan op een gegeven moment af. Dus heb ik het deze week alvast anders aangepakt. De 40 banen heb ik aangehouden. Naast de standaard 2oo meter heb ik ook 200 meter verdeeld in 8 keer 1 baan met 10 seconden rust. Geen supervariatie, maar het was wel anders. En het ging stukken sneller. Ik was veel eerder klaar, heb er daarna nog maar 200 meter aan vastgeplakt.

De komende tijd ga ik nog meer variaties uitproberen. Ben je ook van plan om te gaan zwemmen of ben je nieuwsgierig naar variaties en ideeën om het vol te houden?  Stuur me een mail voor 14 januari en je ontvangt iedere week tips en adviezen om het banen zwemmen leuk en vol te houden.

Auteur: Titeke

Beweeginspirator, innovatief, creatief, bewegen, zwemmen, schrijven, fotografie, actie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s