Banen zwemmen is leuk

IJsvrij

Een reactie plaatsen

De ‘klad’ zit er een beetje in. Ik heb Blue Monday gehaald (de derde maandag in januari is volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Van de goede voornemens is weinig terechtgekomen) maar heb de laatste week ‘geleden’ onder het feit dat er zoveel ijs lag.

Onze dorpsijsbaan was open en ik stond met de kinderen op het ijs! Heerlijk. Je komt iedereen uit het dorp tegen en schaatst het ene rondje na het andere. Raar toch dat je daar helemaal geen moeite voor hoeft te doen. Komt het te weinig voor? Ik denk wel dat dat er mee te maken heeft.  Als het dan zover is, schaats ik behoorlijk veel. Heb zelfs dit jaar een rondje Bartlehiem gedaan. Van al dat schaatsen was ik behoorlijk moe en ook zeer tevreden over mezelf. Maar ik had geen puf meer om mijn banen te zwemmen. Ik had er gewoon geen zin in. Vond het geen aantrekkelijke gedachte, vanuit de kou het zwembad in duiken, brr. Ik heb er serieus over nagedacht om wel te gaan, maar mezelf ijsvrij verleend. En net zolang geredeneerd dat ik vond dat ik groot gelijk had. Mijn beweging heb ik wel gekregen! Ik moet het ook niet overdrijven.

Volgens onderzoekers van de Harvard Medical School hoeven we binnenkort helemaal niet meer te bewegen. Via twitter las ik het bericht met de titel ‘Ontdekt hormoon maakt sporten overbodig’. Het hormoon irisine, dat toeneemt in het bloed door beweging, is bij muizen toegediend en verhoogde hun energieverbruik en verlaagde het lichaamsgewicht. Zonder meer te bewegen of minder te eten. Dat zou ideaal kunnen zijn.

Toch hou ik graag vast aan de gedachte dat je ook om heel veel andere redenen beweegt. Voor de gezelligheid, voor de uitdaging, voor de beleving, met een doel. Daar zit tegelijkertijd mijn eigen twijfel. Waarom wilde ik ook al weer banen zwemmen? Om fitter te worden, om ondanks mijn blessure te sporten, om dit blog te kunnen schrijven, voor het lekkere ‘aftergevoel’?

Ik moet echt mijn best doen om een doel voor ogen te houden. Moet ik niet een concreter doel formuleren? Hmmm. Toen ik ging hardlopen, trainde ik voor de 5 kilometer tijdens de Marathon van Leeuwarden. Misschien moet ik zoiets ook bedenken voor het banen zwemmen. Is er een ‘buitenwater tocht/wedstrijd’ waar ik aan mee kan doen? (Ga ik proberen 1 kilometer te zwemmen in ? minuten? Of met een aantal mensen meedoen aan een ‘nachtmarathon’ (net als vroeger). Meedoen aan een Swimchallenge?

Ik ga er goed over nadenken, sta nog niet te trappelen. Ik google nog even op Elfstedenzwemtocht en tot mijn verbazing is die vorig jaar georganiseerd. Helemaal gemist. Iemand nog meer suggesties? Ik hou me aanbevolen.

Auteur: Titeke

Beweeginspirator, innovatief, creatief, bewegen, zwemmen, schrijven, fotografie, actie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s